Tillfälligheternas hörspel

Dags för ett ord om några radiokollegor. Det amerikanska public service-programmet — ja, det finns faktiskt sådana, om än delvis reklamfinansierade — This American Life är alltid värt att ägna en timma åt. Chosefritt och välformulerat, utan vare sig tillgjorda kulturradiomanér, flabbighet eller hurtighet, serverar de märkvärdiga historier på längden och tvären. Ibland skildrar de tillvaron på en extremt våldsdrabbad skola, ibland berättar en ståuppkomiker om en barndomsupplevelse. Det är nästan alltid väldigt bra.

I senaste programmet handlade det om märkliga sammanträffanden. Jag gillar kvinnan som berättar om hur hon som ung satt hemma och lyssnade till That old black magic med Ella Fitzgerald, där hon lite i förbifarten kastar in textraden: ”that old black magic that Billy Daniels got me in”. Den unga kvinnan blev nyfiken och gick ut och frågade sin far, som var gammal jazzgitarrist, vem Billy Daniels var. Fadern berättade, att det var en gammal sångare, som gjort denna låt till sin på 40-talet eller så. Antagligen död nu. Precis därefter ringde telefonen, kvinnan svarade och möttes av en skrovlig gammalmansröst:

— Är din far inne? Detta är Billy Daniels …

Billy Daniels

Att vi blir så perplexa när helt orelaterade skeenden tycks hänga samman på det där viset, beror förstås på att vi filtrerar bort alla de oräkneliga händelser som inte ser ut som en tanke, för annars skulle vi drunkna i information. Alla de gånger någon svarat i telefon och det inte varit någon gammal bortglömd kändis de pratade om alldeles nyss. I själva verket är förstås lottoraden 6-15-18-24-31-34 exakt lika osannolik som raden 1-2-3-4-5-6-7, men vi ser bara en av dem som fantastisk.

Men så är det å andra sidan med allt som verkar fantastiskt. Och vi ska väl inte låta vetenskapliga petitesser stå ivägen för att fascineras av världen.

En musikrelaterad tillfällighetsanekdot från mitt eget liv: Jag går i mellanstadiet och är ensam hemma efter skolan. I smyg spelar jag en av min mors nya LP-skivor. Jag vet, att hon är noga med sådana saker och att jag skulle hamna i onåd om jag förstörde något. Olyckligtvis är jag ovan vid att hantera pickupen och orsakar en lång och tydlig repa tvärs över ena sidan. Jag gruvar mig för det ovett som komma skall.

Jag väntar några dagar på att mitt tilltag ska bli upptäckt, men inget händer. Men en eftermiddag möter mig min mor med ett uppspelt leende på läpparna och vill berätta om något lustigt som just hänt: hon hade lyssnat på en skiva från ett annat rum, när musiken plötsligt börjat hacka, hoppa och skrapa som om grammofonen blivit besatt. Väl inne i rummet där stereon stod, såg hon att en gräshoppa tagit sig upp på pickupen.

Ni har väl redan gissat det, men ja — det var samma skiva, och samma sida, som den jag repat.

Har ni några favorittillfälligheter?

En kommentar till Tillfälligheternas hörspel

  1. Robex skriver:

    Hej
    Gillar du musik så rekomenderar jag dig min blogg.
    Jag heter Robex och är 16 år jag har intervjuat band sen jag var 14 år. Nu i år har jag börjar intervjua band även i Kina, Japan och många flera stälen över hela värden.
    Jag fotar även mycket på frid tiden så misa inter
    http://ghgumman.blogg.se/
    och gilla gärna om du vill
    http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=tn_tnmn

Kommentera

