Släpp klossarna loss

Mina lågstadieår präglades av två fenomen: Kalle Anka och lego. Oräkneliga är de timmar jag ägnat åt att bygga upp, bygga om, arrangera legostaden, spela in små lego-vardagsscener på band (samt nyhetsprogrammet Lego-Ekot) och trånande bläddra i legokataloger. Så långt som till att bygga dockteaterfigurer, pennställ och krasseträdgårdar gick jag väl aldrig, även om jag fortfarande är ägare av standardverket i ämnet:

Vad författarinnan — med det oslagbara namnet Jette Bak — inte kunde förutse, var Youtube-ålderns förnämsta kortfilmsgenre: legoanimationen. Då och då får jag för mig att djupdyka i denna ocean av hemmagjord stopmotion, och nu har jag funnit dess okränkbare mästare. Han heter Michael Hickox, och här är hans Youtube-kanal.

Filmerna är mestadels ordlösa och passar därmed också för barn. Humorn är kvick och drastisk och tajmningen oklanderlig. Hur animationerna åstadkommits rent tekniskt vet jag inte, men antingen har ett diskret datorstöd tillämpats eller så är Hickox en helt överjordiskt tålmodig stopmotion-fotograf, så smidiga som rörelserna är. Han hänger sig dock aldrig åt naturvidriga styggelser som rörliga munnar eller böjliga knän, utan är trogen legots naturlagar. En trevlig bonus är att man lär sig känna igen persongalleriet så småningom, och bruket av olika legohuvuden får mig att börja omvärdera min ståndpunkt att allt utöver två ögonprickar och en glad mun är förkastliga nymodigheter.

Några personliga favoriter:

Björklundsk katederundervisning ur barnperspektiv.

En trollkarl korrumperas av sin makt. Hatar inte ni också när det händer?

En alltför välgjord piñata får ett födelsedagskalas att balla ur.

Ett interaktivt riddaräventyr! Klarar du av att rädda prinsessan?

Underdog-fars i fyra delar om ett pizzabuds hårda tillvaro. Om Buster Keaton jobbat i lego, hade han gjort den här filmen. Kom ihåg att dricksa ordentligt nästa gång.

Kommentera

