2012-01-17: På spaning efter det år som flytt

Det är en märklig tillvaro just nu. Jag arbetar och tycker om det. Ni förstår hur det sätter myror i huvudet på en proletär. Nu fattas bara någon som kan betala mig också, annars blir det grottekvarnen igen.

Men nog om mig och mitt nu. Man är väl ingen blåggare heller. Jag ville ju bara ha något att skylla detta programs dröjsmål på. Men nu är det här. Årets första!

Som den uppmärksamme magmanesiern snart inser, är c:a halva detta program tillägnat år 2011. Fånigt kan tyckas, då detta år redan gått hädan och därför inte kan gengälda tjänsten. Man borde koncentrera sig på att fjäska för 2012 istället, i hopp om att det året ska skänka en mjölk och honung istället för apokalypsens fadda fulöl. Men nu blev det såhär.

Vilka som var 2011 års bästa skivor, låtar etc., finns det oräkneliga betydligt hippare personer än jag som har alla möjliga lösa åsikter om. Så hippa är de, att jag inte ens känner till dem. Här presenterar jag endast, med min vanliga oefterhärmliga blygsamhet, en revolutionsgryta (det är ju ändå 2011 vi talar om) av musikaliska primörer.

Nybakat! — så kallar sig en jazzkvartett bestående av bl.a. pianisten och före detta Bagis-grannen Ira Mogilevsky, som spontant skickade icke mindre än tre skivor till mig. Tackar! Musiken förtjänar lite mer uppmärksamhet än en enda avspelning och en randanmärkning, men det får bli senare. (Apropos Bagis, har jag blivit bjuden till lägenhetskonsert på hemlig adress därstädes. Kryptiskt och spännande. Kanhända jag återkommer med rapport och inspelning.)

Sedan hoppas jag ni håller med mig om, att det var hög tid för lite barnmusik och svenska dragspelsvirtuoser i programmet. Voilà!

Spellista

  • Ernst Rolf [Svenska sångfavoriter] Rolfs nyårshälsning
  • Alexander Turnquist [Hallway of Mirrors] Spherical Aberrations
  • Vijay Iyer with Prasanna & Nitin Mitta [Tirtha] Tribal Wisdom
  • St. Vincent [Strange Mercy] Surgeon
  • L`Arpeggiata/Christina Pluhar [Monteverdi: Vespro della Beata Vergine (1610)] Introitus: Deus in adiutorium; Toccata: Domine ad adiuvandum
  • Hazelius Hedin [Om du ville människa heta] Jämmerpolskan
  • Marilyn Mazur [Celestial Circle] Kildevaeld
  • Oneohtrix Point Never [Replica] Andro
  • Elin Larsson Group [Let You In] Let You In
  • The Psychic Paramount [II] Intro / SP
  • Emil Richards [Stones] Garnet (January)
  • The Zodiac [Cosmic Sounds] Capricorn: The Uncapricious Climber
  • Eric Burdon & The Animals [Winds Of Change] Poem By The Sea
  • Spjärnsvallet [Music in Sweden 7] Pojkarna
  • ”Mitt namn är grafofonen” [100 år med inspelat ljud]
  • Charlotte – Om jag fick bestämma
  • Le Fly Pan Am [N’écoutez Pas] Autant Zig-Zag
  • Olle Johnny [Svenska dragspelsmästare (cd 1)] Fjärilar i solsken
  • Raymond Scott [Manhattan Research, Inc. CD2] Take Me To Your Violin Teacher
  • Evensong [Fading Yellow Vol 8] The Smallest Man In The World
  • Nybakat! [Nybakat!] Fjärlin vingad syns på Haga
  • Filippo Tommaso Marinetti [Musica Futurista – The Art Of Noises] La Battaglia Di Adrianopoli (1924)
  • Shakti med John McLaughlin [Natural Elements] Mind Ecology
  • Max Tundra [Some best friend you turned out to be] Cakes

Kommentera

