2011-09-27: Höstens mjuka humuslager av vemod

Hej! Minns ni mig? Jag är er officielle barfotaleverantör av märklig musik, b-kultur och populärfilosofiska utgjutelser. En nolla bland nollor, utsänd till fromma för dem som tröttnat på musikradions likriktning och P1:s smakfulla medelklassfixering, för vänner av kreativt kaos och antikommersiellt gör-det-själv.

Jo, jag är fortfarande kvar. Blev inget program häromsistens dock, men nu har jag strukturerat upp mina sönderfallande rutiner så pass att jag ska kunna leverera ett biveckligt Magma även framledes.

I denna timma får vi höra två mycket olika nyanser av ”kraut”, flera prov på cd-serien Fading Yellows höstvemodiga förträfflighet samt ett spår från John Leachs skiva med periodpastischer — som vi kommer att få anledning att återkomma till.

I Arkiv B-segmentet recenserades The acid eaters. Allvarligt talat, den är så genomruttet urusel att det bär mig emot att bevärdiga den ett eget inlägg, men det ska väl ske så småningom.

Lallade även en smula om minnet som fiktion och fiktionen som minne. Fnysa månde fackfilosoferna; själv gillar jag amatörer, och så även du, annars skulle du inte ha läst såhär långt.

Spellista

  • Emil Richards – Sapphire (September)
  • Lars Hollmer – Första 05
  • John Leach (Muzik-Makers) – Royal garden
  • Bliss – Lifetime
  • Talk Talk – Taphead
  • Phil Collins – Tomorrow never knows
  • Kvartetten som sprängde – Vågspel
  • Amon Düül II – Henriette Krotenschwanz
  • The Oracle – Don’t say no
  • Van der Graaf Generator – Lost
  • Raw – What to do
  • Marc Brierley – Today I feel like leaving you
  • Dzyan – Kabisrain

Bonusmaterial

Fading Yellow-blåggen ovan visade sig även bjuda på en del oumbärliga Youtube-länkar, främst bland dem detta magiska tv-inslag med Donovan och en sitarist i Pete Seegers program. Varför inte bli fans av Magma å Facebook och på den vägen få sig fler länktips till livs?

Kommentera

