2011-07-05: Sommarens rosenprakt

Historia skrevs då detta blev det första Magmat någonsin att inte direktsändas. Istället spelades det in hemma hos undertecknad, i vad möjligen någon med Don Quijotes självinsikt skulle kalla ”hemmastudio”. Bortsett från en överdrivet dov klang i mikrofonen, som skulle kunna få den ovane lyssnaren att missta mig för — hemska tanke! — en viskare, blev det väl inte så puckelryggigt. Så man kan säga, att ännu ett steg är taget i processen att göra mig till ständigt mindre av en vagabond. Återkom om några år, och ni kommer att finna mig hopkurad i en garderob, där jag livnär mig på att sälja vidare recensionsex av skivor till japaner via Ebay. (Jag har fyra stycken hittills.)

Rosens dag inföll med sedvanlig pompa och ståt (d.v.s. ingen alls) den 2 juli, varför Magma anställde ett rosenpotpurri, flankerat av Arne Qvicks evergreen Rosen och dess oefterlikneliga bättre hälft, Svaret på Rosen, framförd av ingen mindre än Leena Skoog — strippa, b-skådis, allmän folkhems-femme fatale samt, om man vill sträcka begreppet till bristningsgränsen, sångerska.

Fenomenet svarslåtar har på vissa håll varit så enormt att vår evigt ouppnåeliga amerikanska storkusin, WFMU, har kunnat sammanställa långa listor över dem. Men här i Sverige tycks de aldrig ha slagit an några dånande strängar. Hör gärna av er ifall ni känner till fler exempel — i synnerhet om de innehåller textrader i stil med: för tro’t om ni vill / jag längtade till / en innekille med tuff stajl och go.

Till textrader som nött sig in i mitt medvetande denna gång, hör också denna hjärtsmältande uppriktiga hippiebanalitet från Marvin, Welsh & Farrar:

I love, I love, I love

I love all the world

Att vi ska behöva krångla till det så ibland. Magma kommer kanske inte tillbaka i audiell form förrän i mitten på augusti, och till dess fordrar jag att ni tar det lugnt och älskar hela världen. NÅ!

P.S. Kolla in den Psykotroniska Videobloggen — upptäckten att jag inte är ensam på jorden om att ha publicerat en svenskspråkig recension av Night of the bloody apes försatte mig nästan i chocktillstånd. Storartat!

Spellista

  • Arne Qvick – Rosen
  • Freak Scene – Rose of smiling faces
  • Colin Blunstone – Misty roses
  • Fantômas – Rosemary’s baby
  • Henry Purcell (sång: Alfred Deller) – Sweeter than roses
  • SOLA – Trampumpa
  • George Jones – A good year for the roses
  • Herb Alpert’s Tijuana Brass – Lollipops and Roses
  • Leena Skoog – Svaret på Rosen
  • Erik Lindeborg Trio – Space elevator
  • Attilio Mineo – Science of tomorrow
  • Marvin, Welsh & Farrar – Tiny Robin
  • Agincourt – Through the eyes of a lifetime
  • World Heritage – Lapa Nui
  • Amon Düül II – Surrounded by the stars
  • Nic Jones – The little pot stove
  • Ensemble Dastan & Salar Aghili – Moghaddame wa Awaz-e Daramad
  • T.K. Ramamoorthy – Udaya Ravu Chandrika
  • Sam Amidon – Pretty fair damsel
  • Makina Du Tempo – A Terra Parou
  • Duncan Browne – Waking you (part 2)

(Den som mot förmodan saknar årsangivelsena i spellistan oerhört mycket, får gärna säga till, så kanske de återkommer.)

5 kommentarer till 2011-07-05: Sommarens rosenprakt

  1. Psykotronisk skriver:

    Tackar för knuffen! Och jag kan tänka filmmakarna är rätt nöjda de faktiskt fått ut två exemplar av sin film i Sverige ;-)

  2. Psykotronisk skriver:

    Tackar för knuffen :D Ang. Night o/t BA har jag på känn filmmakarna finner en viss tillfredsställelse de nådde ut till två tittare i Svedala ;-)

  3. Jonas Persson skriver:

    Lika bra i Bagarmossen som i Eskilstuna….!

  4. David Westius skriver:

    Du är en kulturhjälte. Jag följer dina program med mycket stor behållning. Jag har insett att en dag utan turkisk progg är en förlorad dag.

  5. Robert Huselius skriver:

    Tackar för de orden! De inspirerar mig att bygga färdigt nästa program och skriva ett par inlägg, trots post-Urkult-febern jag åkt på …

Kommentera

