2011-03-15: Mental tjällossning

Snön smälter och vi med den. Likt fågel Fenix uppstiger vårens förstfödda dotter Magma ur askan och rasslar ystert med sina ståljalusivingar, kippande med näbben efter friheten ovan de maskkrälande krypens banaliteter. Hon och alla andra nykläckta känner instinktivt att det finns en värld bortom Melodifestivalen (var inte Eric Saades refräng rätt lik något annat förresten — detta avhandlas i programmet — men var lugn, det tar bara 30 sekunder …).

Och hon har så rätt — det finns något bortom bergen. Mellan raderna i Sköna hem skrattar dig livslögnen i ansiktet. Låt oss lura lurendrejarna och gå vår egen väg. Vi behöver inte klättra i pyramiden, vi kan sätta oss i dess skugga. Låt oss samarbeta! Ni kan t.ex. skicka er musik, och jag spelar den. Så hade denna gång Barn Swallow gjort, och så intog även de sin plats i magmosfären.

Inget Arkiv B denna gång. Ibland räcker det gott och väl med DDR-progg, japansk klezmerjazzfusion, amerikansk neopsykedelia och afrikansk slagverksjazz.

Den avslutande trojkan förtjänar närmare besiktning. Dion McGregor tillhör det lyckliga fåtal som gjort sig ett namn genom att sova — han var en synnerligen välartikulerad sömntalare, vars inspirerade drömmonologer spelades in på band av sin rumskamrat och 1964 även gavs ut på en LP med det pedagogiska titeln ”The dream world of Dion McGregor (he talks in his sleep)”. Men den ekivoka berättelse som hörs här är förstås utgiven vid senare datum, av John Zorns bolag Tzadik.

Lettiska Olive Mess har visst, precis som jag anade, tagit sitt namn efter kompositören Olivier Messiaen, vilket är på en gång så storvulet och så fånigt, att det på något vis beskriver bandets musik på pricken. Tillåt mig beskriva dem som frukten av ett äktenskap mellan Gryphon, Magma, Univers Zero och King Crimson.

Ända sedan jag hörde töntmästerverket ”Badrums-sångaren” av Yanne Sundin i ett program av Kjell Swanberg, har jag varit milt besatt av att hitta honom på skiva. Sagt och gjort! Vi rundar av ståndsmässigt med en tragikomisk visa från hans enda EP. Vad han tog sig för efter denna kreativa urladdning är höljt i dunkel. Google ger enbart vid handen att han ska ha hållit en föreläsning för PRO i Nordmaling år 2004; om vad förtäljer inte historien.

Spellista

  • Peelers – Spancil Hill (1972)
  • Emil Richards – Bloodstone (March) (1966)
  • Alamaailman Vasarat – Luiden valossa, naapurin talossa (2007)
  • The Lemon Drops – I live in the springtime (1967)
  • Marek Grechuta und die Gruppe ANAWA – Unsere Welt (1972)
  • Cicala Mvta – Bonus (2004)
  • Barn Swallow – Rambergets gånglåt (2011)
  • Brown vs Brown – Hillyrock (2007)
  • Prince Rama – Om Namo Shivaya (2010)
  • Ant-Bee – My cat (1990)
  • Beù Beù – La tornade (2000) / Dion McGregor – The wagon / Olive Mess – Tombeau de Cherdak (2008)
  • Yanne Sundin – Löken (1985)

4 kommentarer till 2011-03-15: Mental tjällossning

  1. Pesos skriver:

    Jo
    Jag var på genrepet här i Sundsvall, melodifestivalen vill säga, andra chansen för att vara mer exakt. Både jag och min kamrat sa vid ungefär hälften av låtarna ”men det här har de ju snott”. Dock kom vi aldrig på från vem det var snott.

  2. Robert Huselius skriver:

    Vi kanske närmar oss Peak Schlager. Tidpunkten då lagret av möjliga nya schlagermelodier blivit så litet och svårutvunnet att ingen tycker det är mödan värt, utan övergår till förnybara källor som t.ex. återvunnet material.

  3. Janne Sundin skriver:

    Hej! Upptäcker till min förvåning att några av mina, antog jag, helt bortglömda alster ligger ute på nätet. Men vem, inkl nostalgiska bilder, har lagt in filerna? Hälsn från Janne/Yanne i övik. Tel: 070 66 33 553

  4. Robert Huselius skriver:

    Hej Janne/Yanne! Det är jag som är den skyldige. Jag hörde ”Badrums-sångaren” i ett gammalt SR-program med Kjell Swanberg och blev förstås stormförtjust. Så fort tillfälle gavs såg jag till att få låna EP:n och spela av den. Eftersom låtarna nästan inte går att få tag på över huvud taget, beslöt jag göra mänskligheten en tjänst och tillgängliggöra dem på Youtube. Eftersom jag dumt nog inte skannade omslaget innan jag lämnade tillbaka skivan, fick det bli stämningsbilder från Ö-vik istället. Om du misstycker så plockar jag bort låtarna ögonaböj!

    Men det vore kul att få veta mer om dig och din musik. Hur kom EP:n till? Fick den någon uppmärksamhet då det begav sig? Har du spelat in mer musik före eller efter? Och har du kvar några ex så man skulle kunna få köpa ett? :-)

Kommentera

