10-09-14: Tillbaka med klämmiga kulturkrockar!

Jaha, här sitter jag i höstmånens melankoliska sken och lyssnar till Sven Lindbergs På Rue de l’Amour, sorgset begrundande det faktum att Sverige har gått i gamla Europas fotspår. Högerpolitiken och dess vanliga motreaktion — den hatiska vulgärpopulismen — har bägge rönt framgångar och fört oss ännu en bit in på söndringens väg. (Det går dock fortfarande att rösta i Magmanesiens parlamentsval!)

Men som plåster på såren vill jag presentera den glada tilldragelsen att Magma, efter ett rekordlångt sommaruppehåll, äntligen är tillbaka, med en sändning fullpackad av ny, inte fullt så ny, skruvad, smäktande musik samt lite prat! Ännu en timma äkta ideell radjokultur bortom vett och sans ligger för dina fötter och öron! Magma är ett program för dig som inser, att tillvaron vore förbannat trist utan kulturblandning.

Spellista

  • Flying Lotus – Intro/A cosmic drama (2010)
  • Lars Hollmer – Piano de jugugte (1981)
  • Vox Vulgaris – La suite meurtrière (2003)
  • Cissokho System – Virokoto (2003)
  • Tim Buckley – Down by the borderline (1970)
  • Cressida – Lisa (1971)
  • Deerhoof – Apple bomb (2003)
  • Ahleuchatistas – Tentacle (2004)
  • Gunesh Ensemble – The oriental souvenir (1980)
  • Shankar/Jaikishan – 1956, 1957, 1958 (1959)
  • Groupe el Azhar – Mazal nesker mazal

Flying Lotus tillverkar något slags avant-hiphop med organisk feeling och kan t.ex. läsas om här. Om Cissokho System verkar som ett bekant namn för den trogne Magma-proselyten, är det för att jag omnämnde dem i min Urkult-krönika. Cressida respektive Gunesh Ensemble torde vara välbekanta vid det här laget; det ena ett sobert progrockband med Caravan-stuk utan något som helst ylande om drakar och demoner, det andra Turkmenska SSR:s vassaste och coolaste jazzrockband. Deerhoof fick jag mig rekommenderade av en arbetskamrat, och de hakas förtjänstfullt ihop med matterockarna Ahleuchatistas; de passivt aggressiva staccatona i mitten av deras låt kan jag liksom aldrig höra mig mätt på.

(Märk väl hur jag låter bli att, enligt rådande BLÅGGAR-mod, skriva ut alla bandnamn med fetstil. Jag litar nämligen på, att de begåvade lyssnarna är fullt kapabla att läsa och tolka en löpande text.)

Groupe el Azhar

Allra sist ligger en låt från den spännande samlingsskivan 1970’s Algerian Proto-Rai Underground, framförd av det högeligen groovy gänget ovan. Men den hejiga Bollywood-dängan strax innan, är så fantastisk att den förtjänar ett videoklipp:

P.S. Arkiv B fann ingen plats i denna sändning, eftersom det fanns så mycket musik att spela och även valet krävde sitt utrymme. D.S.

1970’s Algerian Proto-Rai Underground1970’s Algerian Proto-Rai Underground

Kommentera

