Magma puts the ”Urk” in Urkult

Jag drömde en natt att jag befann mig på något slags festival, där det framför ett matstånd av tivolimodell, med lång trädisk, hade samlats en uppseendeväckande mängd folk. Ståndet serverade, tror jag, pizza, pannkakor och våfflor, men publikmagneten var en affisch, som med stora bokstäver utlovade ”AN EVENING WITH RAVI SHANKAR” och var utsmyckad med olikformade hakkors (uråldrig indisk symbol) mot blågul bakgrund. I mindre text tillkännagavs, att den uppträdande artisten ingalunda skulle vara Shankar, utan någon lycksökande lurifax vid namn Rajput. Denne hann dock inte låta höra mer än några novismässiga plånkanden på sitaren, innan spelningen i all hast ställdes in, troligen p.g.a. bedraglig marknadsföring. Folkmassan skingrades och ståndpersonalen började uppgivet dela ut överflödiga våfflor. Jag ville fotografera affischen, men då hade ståndet plötsligt blivit till en båt i en hamn, vilken jag stod och betraktade från en liten höjd på några hundra meters avstånd. Jag knäppte flera kort, men det var som om hela scenen rörde sig bort från mig, trots att jag stod stilla.

Nu hoppas jag, att detta inte var ett omen inför Urkult-festivalen som jag tänker bevista 5-7 augusti, vilket naturligtvis är ämnet jag hela tiden tänkt styra in på via denna något omständliga introduktion. Jag har inte varit där förr, men ser mycket fram emot det. Lena Willemark, Dag Vag samt en hel hoper för mig okända, mångnationella folk-, världs- och diverse-konstellationer ska spela, och hela evenemanget tycks genomsyras av ett vänt, tillåtande hippie-gemyt, som det är ack så lätt att le i mjugg åt, men som vi alla — erkänn bara! — stundom längtar varmt efter.

Hultsfredsfestivalen är död och begraven, och inte undra på det — hur många gånger är det egentligen roligt att punga ut med en mindre förmögenhet för att hoppa blaserat till ännu en förutsägbar Backyard Babies-spelning och få sitt tält nerspytt av brunstiga 18-åringar i Slayer-keps? Och handen på hjärtat, börjar det inte bli tröttsamt att krossa spargrisen för att fara till Arvika, höra svettiga tyska muskelmän mässa taktfasta tirader i anspänd, entonig baryton och se sminkade, unga lebemän i utstuderade lackkreationer defilera som gotiska påfåglar, överlägset citerande Star Trek genom mungipan? Häng med Magma till Näsåker istället, och stäm träff vid något slags pub, där undertecknad ska volontärarbeta. Om jag tillåts bära civil huvudbonad känns jag igen på en svart gubbkeps med Magma-knapp, eljest på att jag är lång och ranglig med nästan svart hår i sidbena.

Något i den här stilen kanske, men förhoppningsvis mindre allvarsam.

En kommentar till Magma puts the ”Urk” in Urkult

  1. Pesos skriver:

    En underbar festival som jag bevistat ett antal gånger, även som volontär. Du kommer att få en underbar helg. Nu var det några år sedan jag var där men jag kan inte tänka mig att andan har ändrats.

Kommentera

