Arkiv B: The beast of Yucca Flats

Efter att ha tagit sig igenom b-cineasternas novisnivå med relativt lättsmälta alster såsom Robot monster och Dracula vs. Frankenstein, är det dags att ge sig in i närkamp med Coleman Francis legendariska broilerkalkon The beast of Yucca Flats från 1961. För den som håller måttet väntar en knapp timme av förstklassig sublim underhållning — för de övriga en hälsosam dos av mental smärta. Denna film tar alla B-kalkonernas honnörsord, t.ex. lobotomerat skådespel, grova kontinuitetsmissar, öppet förakt för logik och förnuft samt en förödande låg budget, till en sällan skådad nivå och blir liksom de mer kända samtida kalkonfilmernas bångstyriga lillebror, en rebel without a cause som verkligen inte förstår var gränsen går. Arkiv B gör tummen upp!

Såhär strax efter nationaldagen, passar det att lyfta fram en svensk kulturexport som det talas alltför tyst om: fribrottaren och skådespelaren Tor Johnson. Trots hans oöverträffade gestaltning av muterade missfoster och otäcka odöda, är hans minne dömt att försmäkta i skuggan av Garbo, Bergman och Skarsgård. Men här har vi faktiskt en film, vars primära syfte uppenbarligen är att casha in på hans framgångar. Efter att ha firat triumf på triumf i Ed Woods filmer med sin ofantliga kroppshydda, sin skräckinjagande mimik och sitt unikt klumpiga och tafatta skådespel, har han här lyckats med bravuren att hamna i en film, där han är den i särklass mest uttrycksfulle skådespelaren. Detta är nämligen själva antitesen till Maniac — en kollektiv uppvisning i stoicism, där samtliga medverkande, utom just Tor, tycks ha förväxlat skådespeleri med pokeransikte. På affischen står han omnämnd som special guest star, vilket gör att man kan gå denna film till mötes med sina förväntningar exakt kalibrerade utan att bli besviken.

En gång en framstående brottare. Nu ett korpulent vrak. Fast i B-filmens träsk.

The beast of Yucca Flats är en av den betydande mängd filmer, om vilka b-filmvärldens viktigpettrar brukar säga ”om du tror att Plan 9 är världens sämsta film, har du inte sett den här”. Och de har rätt; det finns massvis av filmer som är avgjort sämre än Ed Woods magnum opus. Dock bjuder de flesta av dem intet mer än filmiska motsvarigheter till att hålla huvudet i ugnen i en och en halv timma. Den lilla klick dåliga filmer som faktiskt har något visst att erbjuda — ett svårfångat je-ne-sais-quoi, en ofattbarhet, en transcenderande kvalitet som lyfter dem över boschet — känner man vanligtvis igen på att de är kultförklarade av en eller annan skara ljusskygga nördar.

Här har vi nu ett exemplar som, enligt alla rimliga skalor, är sämre än allt Ed Wood någonsin släppte ifrån sig, men ändå besitter egenskaper som sorterar den till bisarro-dimensionen snarare än till papperspellen.

Detta är en b-film i ordets allra entydigaste bemärkelse. Den föredömligt minimala budgeten förbjöd inte bara sådana utsvävningar som färg, specialeffekter, kompetenta skådespelare och inomhusmiljöer, utan även synkroniserat ljud. De fåtaliga replikerna uttalas därför undantagslöst av personer som har ryggen mot kameran, kupar händerna framför munnen eller helt enkelt inte syns i bild. Detta inte bara befriar oss från b-filmens vanligaste akilleshäl, nämligen det ändlösa babblet, utan tillåter även berättarrösten att breda ut sig i fullt majestät. En berättarröst som ger ifrån sig stöt efter stöt av dödens allvarliga, övertydligt civilisationskritiska, livstrött lakoniska, märkligt rumphugget pretentiösa enradingar. Repliker som tycks vara konstruerade enligt Burroughs klipp-och-klistra-metod, och får en att begrunda hur hårfin gränsen är mellan skräpkultur och avantgarde.

”Joseph Javorsky — respected scientist. Now a fiend. Prowling the wastelands. A prehistoric beast in the nuclear age. Kill. Kill, just to be killing.”

”Vacation time. Man and wife. Unaware of scientific progress.”

”Joe Dobson. Caught in the wheels of progress.”

”Jim Archer. Joe’s partner. Another man caught in the frantic race for the betterment of mankind. Progress.”

Oskyldig familjefar. Fast i utvecklingens hjul. Joddlar mot de blånande bergstopparna.

Handlingen då? Jo, vår svenske nationalhjälte spelar dr. Joseph Javorsky, avhoppad rysk vetenskapsman, på väg till Yucca Flats i Nevada för att avlägga en hemlig rapport om sovjetisk rymdforskning. Två ryska torpeder jagar emellertid ut honom i ett område för provsprängning av atombomber, just som en sådan briserar. Som man kan förvänta, transformerar detta honom till en muterad best med något som liknar fogmassa i ansiktet, planlöst kringvandrande på den ödsliga prärien i jakt på människor att mörda enbart för själva mördandets skull — och, i de fall det handlar om kvinnor, för lite praktiserad nekrofili.

De patrullerande poliserna och sammanbitna hedersknyfflarna Jim och Joe tar upp jakten på åbäket, genom att genomföra en strapatsrik och farofylld klättring halvvägs upp på en till synes slumpvis vald platå, där de finner mördarens grotta och tillvaratar hans första offer. Hellre än att gömma sig och avvakta monstrets återkomst, väljer de sedan att ägna betydande tid och möda åt monomana försök att komma upp till toppen på platån, under det att den snälla berättaren upplyser oss om att man för detta syfte behöver en luftfarkost, och att jätten, helt följdriktigt, inte befinner sig däruppe.

Skjut först. Tänk sedan. Erkänn ingenting. Utveckling.

Våra oförvägna och oförvitliga konstaplar styr till sist om sina mödor till att finkamma prärien från ett mindre flygplan. De har dock ingen aning om hur mutanten ser ut, varför de på ren chansning istället skjuter ihjäl den semestrande familjefadern Hank, som är ute och letar efter sina två pojkar som gått vilse. Dessa gossar har samtidigt råkat irra sig fram till grobianens grotta — alltså den grotta som var oerhört riskabel och mödosam för två vuxna män att ta sig fram till — där de förskansar sig, då vidundret självt återkommer och lägger sig att sova i grottmynningen.

Den som tror att detta kan leda till spännande förvecklingar, har dock glömt vad slags film vi har att göra med. Nästa sak som händer är nämligen att de käcka polisiära parhästarna till synes av en slump råkar på mördaren nere på marken; denne gör ett både lidelsefullt och behjärtansvärt försök att strypa Jim, men blir skjuten av Joe.

Mörda. Mörda bara för att det står i manus. Det hänsynslösa naturtillståndet. Utvecklingens pris.

Och efter denna veritabla orgie i ologik, denna störtflod av västgötaklimax, detta gullregn av bevingade ord, tänkvärda aforismer och non sequiturer, ställer man sig osökt frågan: har jag just bevittnat en kinematografisk trafikolycka, eller en undergroundrulle av någon skyddsling till Andy Warhol?

Coleman Francis. Noted film director.

Progress.

Sugen?

2010-talet är en gyllene era för b-cineaster. Då jag började samla, var man hänvisad till att beställa kartonger med VHS-kassetter från obskyra amerikanska postorderfirmor; nu finns skräpfilm en masse gratis och lagligt tillgänglig via det världsomspännande datanätet Internet. Här är The beast of Yucca Flats i sin helhet och här som MST3k-avsnitt. För den som inbillar sig, att denna film skulle vinna särskilt mycket på högupplöst bild och ljud, har förstås Swedisc en mängd olika utgåvor.

2 kommentarer till Arkiv B: The beast of Yucca Flats

  1. alva, kajsa och alice skriver:

    hej vi är tre tjejer som går i årskurs 4 och vi ska göra en film om förr i tiden och vi hittade din bild ”jim skjuter” och vi undrar om vi får låna den vi ska bara visa filmen för våra föräldrae hälsningar Alva, Kajsa och Alice

  2. Robert Huselius skriver:

    Hej,

    Min dotter heter också Alva! Fast hon går i 2:an.

    Ja, ni får gärna använda vilka bilder ni vill från min sida. Synd bara, att just de här bilderna är ganska små. Har tyvärr inga större versioner.

    Det är skoj att göra film. Här är en som jag var med och gjorde: https://radiomagma.wordpress.com/2010/07/13/arkiv-b-sagan-om-balders-dod/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: